رگهای واریسی هنگامی ایجاد می شوند که رگ های فرد متورم و بزرگ شده باشند. در برخی افراد ، آنها می توانند باعث درد و ناراحتی شوند. طیف وسیعی از روشهای درمانی خانگی ممکن است به کاهش ظاهر و درد واریس کمک کند. حدود 20 درصد از بزرگسالان در برخی از موارد رگهای واریسی را تجربه می کنند. برای این بیماری چندین درمان پزشکی وجود دارد ، هرچند ممکن است فرد برای رفع علائم خود نیز از داروهای طبیعی خانگی استفاده کند. در این مقاله ، ما به 10 راه طبیعی برای درمان واریس در خانه می پردازیم.

واریس چیست؟

وریدهای واریسی هنگامی که دریچه های کوچک در رگ ها ضعیف شوند می توانند توسعه پیدا کنند. این دریچه ها معمولاً جریان خون به سمت عقب را از بین می برد و در صورت آسیب دیدن خون می توانند در رگها جمع شوند. این باعث رگهای پیچ خورده و متورم می شود که بسیار مشهود می شوند.واریس به دلیل ظاهر تیره آبی یا بنفش قابل توجه است ، همچنین اغلب از زیر پوست برآمدگی می کنند.علائم دیگر واریس شامل موارد زیر است:

احساس سوزش یا سوزش در پاها

پاهای ناراحت کننده که احساس سنگینی یا دردناک بودن می کنند

گرفتگی عضلات که در شب قابل توجه است

تورم پاها و مچ پا

پوستی خشک یا خارش دار که نسبت به ورید واریس نازک تر به نظر می رسد

9 درمان خانگی برای واریس

اگر فردی به واریس مبتلا باشد ، می تواند از راههای درمانی خانگی زیر برای کمک به مدیریت وضعیت و بهبود علائم استفاده کند:

1. ورزش

ورزش منظم گردش خون بهتری را در پاها ترغیب می کند ، این به شما کمک می کند تا در امتداد خون موجود در رگ ها فشار بیاورید. ورزش همچنین به پایین آوردن فشار خون فرد کمک می کند ، که یکی دیگر از عوامل موثر در واریس است.تمرینات کم تأثیر باعث می شود عضلات گوساله بدون فشار بیش از حد کار کنند. تمرینات کم تأثیرگذار شامل موارد زیر است:

شنا كردن

پیاده روی

دوچرخه سواري

یوگا

2. جوراب های فشرده سازی

جوراب ساق بلند فشرده سازی از اکثر داروخانه ها موجود است و با اعمال فشار بر پاها می تواند کمک کند. این به عضلات و رگها کمک می کند تا خون به سمت قلب حرکت کند. یک مطالعه از سال 2018 نشان داد افرادی که از جوراب های فشرده سازی بالای زانو با فشار 18 تا 21 میلی متر جیوه به مدت یک هفته استفاده کرده اند ، از کاهش درد و درد ناشی از واریس گزارش شده است.جوراب های فشرده سازی را می توان در داروخانه ها یا فروشگاه های آنلاین یافت.

3- تغییرات رژیم غذایی

غذاهای نمکی یا غنی از سدیم می توانند باعث شوند بدن آب خود را حفظ کند ، بنابراین قطع کردن غذای شور باعث حفظ آب می شود. غذاهای پر پتاسیم می توانند به کاهش احتباس آب کمک کنند.غذاهایی که پتاسیم زیادی دارند شامل موارد زیر است:

مغز بادام و آجیل پسته

عدس و لوبیای سفید

سیب زمینی ها

سبزیجات برگ دار

برخی ماهی ها مانند ماهی قزل آلا و ماهی تن

غذاهای دارای فیبر به حرکت روده کمک می کنند و از یبوست جلوگیری می کنند. این ممکن است مهم باشد ، زیرا کرنش می تواند دریچه های آسیب دیده را تشدید کند یا آنها را بدتر کند.غذاهایی که فیبر زیادی دارند عبارتند از:

آجیل ، دانه و حبوبات جو ، گندم ، و بذر کتان ، غذاهای غلات افرادی که اضافه وزن دارند ، بیشتر دچارواریس می شوند ، بنابراین ریختن هرگونه پوند اضافی می تواند فشار روی رگ ها را کاهش داده و تورم و ناراحتی را کاهش دهد.

4- فلاونوئیدهای بیشتری بخورید

افزودن غذاهایی که حاوی فلاونوئیدها هستند نیز ممکن است به فرد کمک کند تا رگهای واریس خود را کوچک کند. فلاونوئیدها گردش خون را بهبود می بخشند ، و این باعث می شود جریان خون جاری شود و احتمال ریزش در رگ ها را کمتر می کند. آنها همچنین به کاهش فشار خون در عروق کمک می کنند و می توانند رگ های خونی را شل کنند ، همه این موارد باعث کاهش واریس می شود. غذاهایی که حاوی فلاونوئیدها هستند عبارتند از:سبزیجات از جمله پیاز ، فلفل دلمه ای ،اسفناج و کلم بروکلی ،مرکبات و انگور ، گیلاس ، سیب ، زغال اخته ، کاکائو، ،سیر

5.داروهای گیاهی

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت ، مصرف عصاره بذر انگور ، Vitis vinifera ، به صورت خوراکی ممکن است به کاهش تورم در پاهای تحتانی و سایر علائم نارسایی مزمن وریدی کمک کند ، اگرچه در حال حاضر شواهد محدودی برای اثربخشی آن وجود دارد. فرد تجویز شده با داروهای رقیق کننده خون باید از مصرف عصاره دانه انگور به عنوان یک مکمل رژیم غذایی پرهیز کند ، زیرا می تواند با دارو تداخل داشته و خطر خونریزی را افزایش دهد.

6.لباس غیر محدود را انتخاب کنید

پوشیدن لباس های مناسب ، می تواند جریان خون را محدود کند. ممکن است فرد با پوشیدن لباس های گشاد که باعث محدود شدن خونرسانی به بدن تحتانی نمی شود ، گردش خود را بهبود ببخشد. پوشیدن کفش های صاف به جای کفش پاشنه بلند ممکن است به رگ های واریسی در پاها نیز کمک کند.

7- پاها را مرتفع کنید

بالا نگه داشتن پاها ، در حالت ایده آل در همان ارتفاع قلب یا بالاتر از آن ، به بهبود گردش خون کمک می کند. این باعث کاهش فشار در رگهای ساق پا می شود و گرانش به شما کمک می کند تا خون یکنواخت به قلب برگردد. اگر قرار باشد برای مدت طولانی از قبیل کار یا استراحت بنشیند ، باید پاهای خود را بلند نگه دارد.

8.ماساژ

به آرامی ماساژ مناطق آسیب دیده می تواند به گردش خون در رگ ها کمک کند. فرد می تواند برای اثرات بهینه از روغن های ماساژ ملایم یا مرطوب کننده استفاده کند. پرهیز از فشار مستقیم روی رگها ، از این مهم است ، زیرا این ممکن است به بافتهای شکننده آسیب برساند.

9. فعال باشید

از نشستن برای مدت طولانی خودداری کنید. اگر شخص مجبور باشد مدت زمان طولانی برای کار خود بنشیند ، باید هدف خود را به حالت برخاستن و حرکت به دور خود یا تغییر موقعیت بطور مکرر حفظ کند تا خون یکنواخت جریان یابد.از نشستن با پاهای متقاطع خودداری کنید ، زیرا این می تواند جریان خون به پاها و پاها را محدودتر کند ، که این ممکن است به مشکلات گردش خون اضافه کند.