میرزا محمد غفاری معروف به کمال الملک ، نقاش مشهور ایرانی ، حدود سال (کاشان 1224- نیشابور 1319) هجری قمری در کاشان متولد شد. وی دوران کودکی خود را در شهر خود گذراند و پس از پایان تحصیلات ابتدایی ، در سن 15 سالگی به تهران نقل مکان کرد و برای ادامه تحصیل وارد مدرسه دارالفنون شد. ناصرالدین شاه قاجار پس از سه سال ، هنگام بازدید از مدرسه در امتحانات پایان سال ، یکی از نقاشی های قلم کمال الملک را دید که توجه او را به خود جلب کرد. در نتیجه ، با حکم پادشاه ، کمال الملک نقاشی را در یک اتاق خاص که برای این منظور در ساختمان قایق های بادگیر (عمارت و بادگیر) در کاخ گلستان راه اندازی شده بود ، آغاز کرد.

وی پس از 4 سال با عناوین عنوان ، نقاش باشی (سر نقاش) مفتخر شد و علاوه بر جوایز و جوایز ، در سال 1310 هجری قمری با عنوان "کمال الملک" (کمال در خشکی) نام گرفت. آینه هال ، اولین نقاشی با امضای وی قبل از سفر به فرانسه است و در نقاشی استاد چشم انداز نیست. ناصرالدین شاه او را خشنود و مورد لطف خود قرار داد همانطور که کمال الملک گفت: "هر بار که من نقاشی ایجاد می کردم ، او مدتها آن را تحسین می کرد و پس از آن ، آن را روی زمین قرار داد و دستور آورد اشرفی (سکه طلا) را آورد. )

او شروع به پخش کردن آنها روی نقاشی کرد به همان اندازه که توسط آنها پوشانده شده بود ، سپس به من گفت آنها را بردار. " کمال الملک در سال 1314 هجری قمری برای تحصیل و کار نقاشی به مدت سه سال به اروپا سفر کرد. او برخی از تابلوها را با اقتباس از نقاشان مشهور مانند رامبرانت در موزه لوور ، کاخ ورسای و غیره نقاشی کرد که پس از بازگشت به ایران آورد. وی در زمان مظفرالدین شاه قاجار تصمیم گرفت که کشورش را ترک کند زیرا موظف به نقاشی مطابق با سلیقه دربار بود. بنابراین ، وی در بغداد سکونت داشت و کارهای فاخر مانند فالگیرهای یهودی بغداد ، میدان کربلای معلا و طلافروش بقدادی را انجام داد. وی به دلیل اصرار مداوم مظفرالدین شاه به ایران در سال 1323 هجری قمری به ایران بازگشت ، اما لرزش دست را تظاهر کرد تا نقاشی برای او ایجاد نکند. بازگشت او مصادف با انقلاب مشروطیت ایان بود ، که در آن شرکت کرد و مقالاتی در مورد آن منتشر کرد.

مقبره کمال الملک

این ساختمان محل دفن یکی از مشهورترین شخصیت تاریخی هنر معاصر ایران ، محمد غفاری معروف به کمال الملک ، نقاش ایرانی (کاشان 1224- نیشابور 1319) است که در مجاورت آرامگاه عطار واقع شده است. شاعر و عارف مشهور ایرانی ، در باغ عطار.آرامگاه کمال الملک توسط هوشنگ سیحون با ترکیبی هماهنگ از معماری سنتی و مدرن طراحی شده است که در آن ، هندسه نقشی اساسی دارد و عمیقا به سیستم معماری ایران متصل است.نقشه ساختمان از دو میدان تشکیل شده است. یکی از آنها برابر با نیمه دیگر است. در نمای هر طرف میدان یک قوس وجود دارد. چهار ضلع ساختمان مستطیل شکل ، کاملاً متشکل از شش قوس نیم دایره است.قطرهای هر مربع از داخل دو قوس متقاطع دیگر را تشکیل می دهد. بنابراین ، در این ساختمان کاملاً 10 طاق ساخته شده است. فضای اتصال قوس ها و پوشش آنها در بالای مقبره ، اشکال هندسی مانند تزئینات مخروطی شکل را در این مقبره با کاشی های موزاییکی نفیس به رنگ آبی کبالت ، سفید و سایر رنگها ایجاد کرده است که استنسیلهای آنها در سطوح منحنی نما استفاده می شود و آنها به سمت خط تقارن کوچکتر می شوند.نمای مقبره کمال الملک ، کاشی ها و رنگ های تزئینی آن بسیار با مقبره عطار واقع در کنار آن هماهنگ است. مصالح به کار رفته در ساخت مقبره بتن ، سنگ و کاشی است. سنگ قبر کمال الملک گرانیت یکپارچه است. در بالای سنگ قبر نقش برجسته ای از کمال الملک حک شده توسط مردمک او حک شده است.