باغ عفیف آباد یکی از قدیمی ترین باغ های شیراز است که در عصر صفویه تأسیس شده است. این یکی از مکانهایی بود که پادشاهان ایرانی برای گذران اوقات فراغت خود انتخاب می کردند که به آنجا بروند. هم اکنون یکی از بزرگترین موزه های نظامی در خاورمیانه است.

موقعیت باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد تقریباً در انتهای خیابان عفیف آباد و نزدیک خیابان ستارخان واقع شده است. از جاذبه های نزدیک این سایت می توان به خانه شاپوری ، حمام وکیل ، و سرای مشیر اشاره کرد.

تاریخچه باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد که در ابتدا باغ گلشن نامیده می شد ، اولین بار در عصر صفویه تأسیس شد. چنان چشم نواز بود که همیشه یکی از بزرگترین گزینه های پادشاهان صفوی برای گذراندن اوقات فراغت در آن بود.یعقوب خان ذوالقدر ، حاکم عصر صفویه در استان فارس ، یک قلعه در باغ احداث کرد که بعدا ویران شد و باغ جاذبه های خود را از دست داد. در عهد قاجار ، میرزا علی خان قوام-الملک این باغ را خریداری کرد و فضای زنده و شاداب را به آن بازگرداند. به علاوه ، او عمارتی نفسگیر ساخت تا جلوه و شکوه بیشتری به آن ببخشد.در پایان دوران ، باغ عفیف آباد به خواهرزاده اش ، عفیفه خانم یا خانم عفیفه به ارث رسید. او نیز بسیار به باغ اهمیت می داد و خود را مسئول حفظ زیبایی های آن می دانست. بنابراین ، نام باغ به عنوان خاطره ای از همکاری های وی در باغ عفیف آباد تغییر یافت.هنگامی که سلسله پهلوی فرمانروایی کشور را آغاز کرد ، باغ عفیف آباد به فرح پهلوی ، ملکه وقف شد. این مکان قبلاً برای سالمندان ارشد تفریحی بود. در سال 1961 ، دولت ایران این باغ را در یک حراجی خریداری کرد. هنوز در اختیار دولت است و برای عموم آزاد است. بعلاوه ، دومین موزه نظامی ایران در سال 1991 در این باغ تاسیس شد.

ساختار باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد که در زمینی به مساحت 13 هکتار در قسمت غربی شیراز واقع شده است ، یکی از قدیمی ترین و زیباترین باغ های این شهر باشکوه شناخته شده است.یک دیوار آجری سنتی در اطراف باغ ساخته شده است. گل های رنگارنگ از انواع مختلف برای لذت بردن از همه وجود دارد. در دیوار چوبی باغ درب چوبی وجود دارد. به محض ورود فرد به باغ ، حوض مستطیل بزرگی را می بینند که اطراف آن درختان بلندی وجود دارد.

عمارت باشکوه درست در مرکز آن واقع شده است. سقف چوبی این عمارت با نقش و نگارهای چشمگیر تزئین شده است. شیشه های رنگارنگ ، پنجره های ارسی ، درهای چوبی ، شومینه مرمر ، فرشهای ایرانی بی ارزش ، مبلمان گران قیمت و پیانوی شخصی فرح پهلوی همگی به تغییر این ساختمان به یک عمارت مناسب کمک بسیاری کرده است.در راهروهای اطراف سالن اصلی اتاقهای لوکس وجود دارد. این اتاق ها به عنوان اتاق رختکن ، اتاق نشیمن ، اتاق مطالعه ، کازینو ، اتاق کنفرانس و اتاق پذیرایی عمل می کنند.