شلغم انواع مختلفی دارد که هر کدام سرشار از خواص مفید هستند. بیایید در مورد آنها و نحوه طبخ این سبزیجات به روشی سالم بیشتر بدانیم.شلغم که نام علمی آن Brassica rapa L. است، متعلق به خانواده Brassicaceae (یا Cruciferae) است، همان گل کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی، کلم، ترب کوهی و تربچه.

شلغم انواع مختلفی دارد، از سفید تا قرمز. علاوه برخوشمزه بودن، سرشار از خواص مفید است. بیایید در مورد انواع شلغم، فواید سلامتی و نحوه طبخ آن چیزهای بیشتری بیاموزیم. قبل از هر چیز باید بدانید آنچه را که شلغم می نامیم و می خوریم ریشه گیاه است. زمانی برداشت می شود که به اندازه یک توپ تنیس برسد.

خواص شلغم

هر نوع شلغم خواص خاص خود را دارد. شلغم قرمز سرشار از ویتامین های A، C، B، اسید فولیک و آهن است. در صورت ضعف، کم خونی و زنان باردار توصیه می شود. علاوه بر این، آنها سرشار از فیبر و آب هستند، بنابراین برای سم زدایی بدن و مبارزه با یبوست عالی هستند. سطح کالری آنها کم است و برای افرادی که رژیم دارند مناسب است. شلغم سفید قدرت سم زدایی بالایی دارد زیرا حاوی گوگرد و مواد مغذی گیاهی است که به دفع سموم کمک می کند. به لطف سطح ویتامین C، ویتامین E، منگنز و بتاکاروتن آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. در نهایت، آنها حاوی ویتامین K و امگا 3 هستند که مواد ضد التهابی طبیعی هستند. شلغم سرشار از ویتامین ها (A، C، E، K) و مواد معدنی (فسفر، کلسیم، آهن) است. بنابراین برای کم خونی و در دوره های استرس زیاد مفید هستند. آنها همچنین حاوی پروتئین های گیاهی و اسید فولیک هستند که در دوران بارداری بسیار عالی هستند.

نحوه پخت شلغم

شلغم باید به صورت خام یا کمی پخته مصرف شود تا مواد مغذی و ویتامین های آن دست نخورده باقی بماند. می توانید آن را به صورت خام با روغن زیتون، بخارپز یا آب پز میل کنید و سپس با مقداری روغن زیتون خالص و کمی نمک مزه دار کنید.