چغندر ، که معمولاً به عنوان چغندر شناخته می شود ، یک سبزی ریشه ای محبوب است که در بسیاری از غذاهای سراسر جهان استفاده می شود. چغندر سرشار از ویتامین های ضروری ، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی است که برخی از آنها دارای خواص دارویی هستند.

1. بسیاری از مواد مغذی در کالری کمی

چغندر دارای مشخصات تغذیه ای چشمگیری است.آنها کالری کمی دارند ، اما دارای ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمندی هستند. در حقیقت ، آنها تقریباً حاوی تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما هستند کالری: 44
پروتئین: 1.7 گرم
چربی: 0.2 گرم
فیبر: 2 گرم
ویتامین C: 6 درصد از RDI
فولات: 20٪ RDI
ویتامین B6: 3 of از RDI
منیزیم: 6 درصد از RDI
پتاسیم: 9 of از RDI
فسفر: 4 درصد از RDI
منگنز: 16 درصد از RDI
آهن: 4 درصد از RDI
چغندر همچنین حاوی نیترات ها و رنگدانه های معدنی است که هر دو ترکیبات گیاهی هستند و دارای مزایای متعددی برای سلامتی هستند.

2. به کنترل فشار خون کمک کنید

بیماری های قلبی ، از جمله حملات قلبی ، نارسایی قلبی و سکته مغزی ، یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. فشار خون بالا یکی از عوامل خطر اصلی در ایجاد این شرایط است. مطالعات نشان داده است که چغندر می تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی تا 4-10 میلی متر جیوه در مدت زمان چند ساعت کاهش دهد. به نظر می رسد این تأثیر برای فشار خون سیستولیک بیشتر است ، یا فشار هنگام انقباض قلب شما ، نه فشار خون دیاستولیک ، یا فشار زمانی که قلب شما آرام است. همچنین ممکن است این اثر برای چغندر خام نسبت به چغندر پخته قوی تر باشد. این اثرات کاهش فشار خون احتمالاً به دلیل غلظت بالای نیترات در چغندر است. در بدن شما ، نیترات های غذایی به اکسید نیتریک تبدیل می شوند ، مولکولی که عروق خونی را متسع می کند و باعث کاهش فشار خون می شود. سطح نیترات خون تا شش ساعت پس از خوردن نیترات در رژیم غذایی افزایش می یابد. بنابراین ، چغندر فقط یک اثر موقتی بر فشار خون دارد و مصرف منظم آن برای کاهش طولانی مدت فشار خون ضروری است.

3. می تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد

چندین مطالعه نشان می دهد که نیترات رژیم غذایی ممکن است عملکرد ورزشی را افزایش دهد. به همین دلیل ، چغندر اغلب توسط ورزشکاران استفاده می شود. به نظر می رسد نیترات ها با بهبود کارایی میتوکندری ، که مسئول تولید انرژی در سلول های شما هستند ، بر عملکرد فیزیکی آنها تأثیر می گذارد.

4. ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کند

التهاب مزمن با تعدادی از بیماریها مانند چاقی ، بیماریهای قلبی ، بیماریهای کبدی و سرطان همراه است. چغندر حاوی رنگدانه هایی به نام بتالین است که ممکن است دارای تعدادی خاصیت ضد التهابی باشند.

5. ممکن است سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد

فیبر غذایی جزء مهم رژیم غذایی سالم است. این ماده با بسیاری از مزایای سلامتی ، از جمله بهبود گوارش ارتباط دارد. یک فنجان چغندر حاوی 3.4 گرم فیبر است که چغندر را به منبع فیبر خوبی تبدیل می کند. فیبر هضم را دور می زند و به سمت روده بزرگ می رود ، جایی که یا باکتری های مفید روده را تغذیه می کند یا حجم زیادی به مدفوع می افزاید. این می تواند سلامت گوارش را ارتقا دهد ، شما را منظم نگه دارد و از بیماری های گوارشی مانند یبوست ، بیماری التهابی روده و دیورتیکولیت جلوگیری کند. علاوه بر این ، فیبر با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله سرطان روده بزرگ ، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است.

6. ممکن است به حمایت از سلامت مغز کمک کند

عملکرد ذهنی و شناختی به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. برای برخی ، این کاهش قابل توجه است و ممکن است منجر به شرایطی مانند زوال عقل شود. کاهش جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز ممکن است به این کاهش کمک کند. جالب اینجاست که نیترات موجود در چغندر ممکن است با افزایش اتساع عروق خونی و در نتیجه افزایش جریان خون به مغز ، عملکرد ذهنی و شناختی را بهبود بخشد. نشان داده شده است که چغندر به طور خاص جریان خون را در قسمت جلویی مغز بهبود می بخشد ، ناحیه ای که با سطح بالاتری از تفکر مانند تصمیم گیری و حافظه فعال مرتبط است

7. ممکن است برخی خواص ضد سرطانی داشته باشد

سرطان یک بیماری جدی و بالقوه کشنده است که با رشد بی رویه سلول ها مشخص می شود. محتوای آنتی اکسیدانی و ماهیت ضد التهابی چغندر باعث علاقه به توانایی آن در پیشگیری از سرطان شده است. با این حال ، شواهد فعلی نسبتاً محدود است. نشان داده شده است که عصاره چغندر باعث کاهش تقسیم و رشد سلول های توموری در حیوانات می شود

8. ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند

چغندر دارای خواص تغذیه ای متعددی است که باید برای کاهش وزن مفید باشد. اول ، چغندر کم کالری و آب زیادی دارد. افزایش مصرف غذاهای کم کالری مانند میوه ها و سبزیجات با کاهش وزن همراه است. علاوه بر این ، چغندر با وجود کالری کم ، حاوی مقادیر متوسط پروتئین و فیبر است. این دو ماده مغذی مهم برای دستیابی و حفظ وزن سالم هستند.