یکی از جاذبه های تاریخی ایران که در سال های اخیر به ثبت جهانی رسیده است ، به عنوان منظره باستان شناسی ساسانی منطقه فارس یا مسیر ساسانی شناخته می شود. اگرچه این سایت دارای یک نام است ، اما شامل بسیاری از جاذبه های ارزشمند در استان فارس است. یکی از آنها غار شاپور در نزدیکی کازرون است که بسیار دیدنی است.
بسیاری از طبیعت گردان از غارها بازدید می کنند و اگر یک اثر هنری در داخل غار وجود داشته باشد لطف آن حتی دو برابر می شود. در زمان امپراتوری ساسانی مجسمه ای هنری در داخل این غار حک شده است که بسیار زیباست.غار شاپور یکی از جاذبه های کازرون است که به شهر تاریخی بیشاپور نزدیک است. از تهران تا این مقصد تقریبا 90 کیلومتر فاصله است. غار شاپور در چهار کیلومتری بیشاپور و در انتهای تنگ چوگان واقع شده است.ابتدا باید از روستای کشکولی دیدن کرده و به سمت تپه در انتهای مسیر رانندگی حرکت کنید. نشانه کوه غار را در دامنه کوه پیدا می کنید.بعد از حدود یک ساعت و نیم پیاده روی به یک پلکان نزدیک غار خواهید رسید که دسترسی شما به غار را تسهیل می کند. ارتفاع غار شاپور از سطح دریا حدود 800 متر است.

پس از این پیاده روی سخت ، مجسمه ای حدود شش متری در ورودی شما ، در ورودی غار ظاهر می شود که به صورت هنری تراشیده شده است. مجسمه شاپور بلندترین مجسمه ای است که از امپراتوری ساسانی و سالها قبل از آن باقی مانده است. ورودی غار تقریباً 30 متر است و مجسمه مانند نگینی می درخشد.
سر مجسمه شاپور زنده مانده است اما دو دست او شکسته است. در حدود سال 633 میلادی که استان فارس توسط مسلمانان اشغال شد ، یک فرمانده عرب ، نصر بن سیار ، غار شاپور را پیدا کرد.در آن زمان آثار هنری دیگری نیز در داخل غار وجود داشت. نصر بن سیار دستور داد مجسمه شاپور را از جای خود بیندازند و آنها نیز با سایر آثار هنری غار همین کار را کردند.

پس از سالها ، نیروهای ارتش در زمان پهلوی دوم مجسمه را به اولین حالت در سال 1336 ش بازگشتند. ارتش همچنین از رودخانه شاپور تا ورودی غار یک جاده رانندگی و یک راه پله ایجاد کرد. اکنون ، کتیبه ای در ورودی غار وجود دارد که در آن عملکرد حرکت مجسمه نوشته شده است. کتیبه دیگری در آنجا وجود دارد که ترجمه کتیبه شاپور در نقش راجب است.هنگام قدم زدن در داخل غار ، دو چاه آب پیدا خواهید کرد. یکی از آنها با عمق یک متر که در گذشته تأمین کننده آب آشامیدنی مردم بود.

مردم محلی معتقدند که شاپور اول در این غار دفن شده است. برخی دیگر فکر می کنند وقتی او در جنگ شکست خورد ، در غار پنهان شد و دیگر کسی او را ندید. واقعیت هرچه باشد ، از ارزش این شاهکار مجسمه کاسته نمی شود.عظمت و شکوه مجسمه در عکسهایی که در کنار آن می گیرید بیشتر نمایان است زیرا عکس شما بسیار کوچکتر از مجسمه خواهد بود. چشم انداز کوه ها و روستاهای اطراف از موارد فوق فوق العاده چشم نواز است. برای پیاده روی در غارها کفش راحت ، غذای سبک و آب آشامیدنی را فراموش نکنید.