ویتامین E یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که برای بینایی ، سلامت خون ، مغز و پوست شما مهم است. ویتامین E همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که ممکن است سلول های شما را در برابر اثر رادیکال های آزاد محافظت کنندمولکول هایی که وقتی بدن شما غذا را تجزیه می کند یا در معرض دود و تابش دخانیات هستند ، تولید می شوند. رادیکال های آزاد ممکن است در بیماری های قلبی ، سرطان و سایر بیماری ها نقش داشته باشند. اگر ویتامین E را به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن مصرف می کنید ، به خاطر داشته باشید که این مکمل ممکن است همان مزایایی را که آنتی اکسیدان های طبیعی در مواد غذایی وجود دارد ، به همراه نداشته باشد.غذاهای سرشار از ویتامین E شامل روغن کانولا ، روغن زیتون ، مارگارین ، بادام و بادام زمینی است. همچنین می توانید ویتامین E را از گوشت ، لبنیات ، سبزیجات برگ دار و غلات غنی شده دریافت کنید. ویتامین E به عنوان یک مکمل خوراکی در کپسول یا قطره نیز موجود است.کمبود ویتامین E می تواند باعث درد عصبی (نوروپاتی) شود. مقدار توصیه شده روزانه ویتامین E برای بزرگسالان روزانه 15 میلی گرم است. تحقیقات در مورد استفاده از ویتامین E برای شرایط خاص نشان می دهد:

بیماری آلزایمر برخی تحقیقات نشان داده اند که ویتامین E با دوز بالا ممکن است پیشرفت بیماری آلزایمر را در افرادی که مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط تشخیص داده شده اند به تأخیر اندازد. مطالعات دیگر این مزیت را نشان نداده اند. به نظر می رسد مکمل های ویتامین E هیچ تاثیری در پیشرفت افراد با اختلال خفیف شناختی نسبت به بیماری آلزایمر ندارد.

بیماری کبد مطالعات نشان می دهد که ویتامین E ممکن است علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی را بهبود بخشد. با این حال ، برخی از شواهد نشان می دهد که مصرف ویتامین E خوراکی برای این منظور به مدت دو سال با مقاومت به انسولین در ارتباط است.

سرطان پروستات تحقیقات نشان می دهد که مکمل های ویتامین E و سلنیوم از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری نمی کنند. همچنین نگرانی وجود دارد که استفاده از مکمل های ویتامین E ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

احتیاط

با این حال ، مصرف خوراکی ویتامین E ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. استفاده از مکمل می تواند خطرات جدی دیگری را به ویژه در دوزهای زیاد و در صورت داشتن شرایط سلامتی دیگر یا سکته قلبی یا سکته مغزی ایجاد کند.

ایمنی و عوارض جانبی

هنگامی که در دوزهای مناسب مصرف شود ، مصرف خوراکی ویتامین E به طور کلی بی خطر تلقی می شود. به ندرت ، مصرف خوراکی ویتامین E می تواند باعث شود:

حالت تهوع

اسهال

گرفتگی روده

خستگی

ضعف

سردرد

تاری دید

راش

افزایش غلظت کراتین در ادرار (کراتینوری)

مصرف دوز بیشتر ویتامین E ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. همچنین ، نگرانی وجود دارد که افرادی که از نظر سلامتی ضعیف هستند و مقادیر زیادی ویتامین E مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.