نارنجستان قوام یکی دیگر از باغ های دوره قاجار است و نام خود را از درختان پرتقال فراوان باغ و صاحب باغ محمدعلی خان قوام الملک گرفته است که از ثروتمندان شیراز در دوره قاجار بود. طرح ورودی این باغ زیبا کاملاً متقارن است و وجود دو ستون در ایوان بزرگ عمارت واقعاً بر زیبایی آن افزوده است.باغ نارنجستان نمونه ای عالی از باغ های پر زرق و برق ایرانی در ایران است. باغ های ایرانی عموماً شکلی مستطیلی دارند که از چهار چهارم آن در میان درختان و گلها ، نهرها و مسیرها ، حوضچه ها و فواره ها ، غرفه مرکزی و دیوارهای اطراف باغ وجود دارد. مشابه باغ های ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو مانند باغ ارم در شیراز ، باغ شازده در کرمان و باغ دولت آباد در یزد ، باغ نارنجستان یک بنای تاریخی چشم نواز در دل باغ رو به استخر سنگی و چند چشمه در آغوش گرفته است احاطه شده توسط خرما و درختان پرتقال ترش که همه با هم فضای مطبوعی را ایجاد می کنند.


مجموعه نارنجستان به بخشهای جنوبی و شمالی تقسیم می شود. بنای تاریخی نارنجستان به عنوان دیدنی ترین قسمت باغ ، به محض اینکه گامی به جلو در باغ بردارند ، نظر بازدیدکنندگان را جلب می کند. این بنا دارای معماری پیچیده ای است که با هنرهای مختلف ایرانی مانند نقاشی ، گچ بری ، منبت کاری روی چوب ، تراش سنگ ، کاشی کاری و آینه کاری تزئین شده است. ایوان یا ایوان باشکوهی با 2 ستون سنگی دارد. ایوان دارای تزئینات افسانه ای در سقف و دیوارهای خود است. در هر دو طرف ایوان ، اتاق های تزئین شده ای متقارن نیز وجود دارد.
ترکیبی از گچ کاری ، آینه کاری ، کاشی کاری ، منبت کاری ، سنگ تراشی ، سنگ تراشی و نقاشی در قسمت های مختلف عمارت حیرت انگیز است و باغ نارنجستان را به باغی بی نظیر تبدیل کرده است. بد نیست بدانید که مساحت این باغ حدود 3500 متر مربع و زیربنا عمارت آن تقریباً 940 متر مربع است. موزه و باغ نارنجستان قوام ظرافت سبک زندگی قرن نوزدهم را که خانواده های طبقه بالا در دوره قاجار از آن برخوردار بودند ، حفظ کرده است. یکی از جاذبه های مجلل شیراز است. این هنرهای ایرانی خصوصاً گچ بری ، نقاشی سنتی ، آینه کاری ، آجرکاری ، معارق ، تراش سنگ و منبت کاری را در بر می گیرد. در کنار همه هنرهای بزرگ ایرانی که در مجموعه دیده می شود ، صدای صدای جیرجیرک پرندگان در باغ و سایه درختان نارنج ترش و درختان نخل در امتداد چشمه ها همه با هم آرامش و سکوت را برای گردشگران به ارمغان می آورد. قدم زدن در باغ ، عکس گرفتن و تحسین ظرافت نارنجستان کاملاً خوشایند است. باغ نارنجستان یا خانه قوام در شیراز به عنوان میراث ملی ثبت شده است و یکی از جاذبه های باشکوه گردشگری است که بازدیدکنندگان ملی و بین المللی بسیاری را تحت تأثیر قرار می دهد.

وجود درختان زیبا و گلهای رنگارنگ در وسط و اطراف باغ بسیار نیروبخش بوده و عطر و بویی دلپذیر را در نخلستان پخش می کند. بد نیست بدانید که باغ نارنجستان قوام در سال 1335 به دانشگاه شیراز اهدا شد و اکنون به عنوان یک موزه برای بازدید عموم آزاد است.