غذای گیاهی به دلیل مزایایی که برای سلامتی ، محیط زیست و رفاه حیوانات دارد ، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.از گزینه های شیر گرفته تا پنیر وگان ، محصولات گیاهی زیادی از جمله کره گیاهی در بازار وجود دارد.کره گیاهی ، که کره کره گیاهی نیز نامیده می شود ، یک جایگزین کره غیر لبنی است که به طور معمول با ترکیب آب با یک روغن گیاهی مانند زیتون ، آووکادو ، نارگیل ، روغن هسته خرما یا ترکیبی از روغن تولید می شود.این محصولات اغلب حاوی مواد اضافی مانند نمک ، امولسیون کننده ها ، رنگ دهنده ها و طعم دهنده های طبیعی یا مصنوعی هستند تا بیشتر با طعم و بافت کره واقعی شباهت داشته باشند.اگرچه به نظر می رسد شبیه مارگارین باشد ، تفاوت اصلی این است که مارگارین ها ممکن است هنوز حاوی مقادیر کمی لبنیات باشند ، در حالی که کره های گیاهی عاری از محصولات حیوانی هستند.با در دسترس بودن بیشتر محصولات کره گیاهی ، ممکن است از سالم بودن این محصولات تعجب کنید.این مقاله به بررسی محتوای تغذیه کره های گیاهی ، فواید و نقاط ضعف احتمالی آنها و نحوه مقایسه آنها با کره واقعی می پردازد.

تغذیه

با توجه به اینکه در درجه اول از روغن های گیاهی تهیه می شوند ، کره های گیاهی معمولاً دارای کالری و چربی زیادی هستند.کره گیاهی از ترکیبی از میوه های درخت خرما ، کلزا ، سویا ، کتان و روغن زیتون ساخته شده و همچنین حاوی نمک ، عطر و طعم طبیعی ، پروتئین سویا ، لسیتین سویا ، اسید لاکتیک و عصاره آناتو (برای رنگ) است.توجه به این نکته مهم است که بسته به نوع روغن و مواد افزودنی مورد استفاده ، محتوای تغذیه ای ، به ویژه ترکیب اسیدهای چرب کره گیاهی متفاوت است.

مزایای بالقوه

از آنجا که کره های گیاهی از روغن های گیاهی و فاقد محصولات حیوانی ساخته می شوند ، استفاده از این محصولات ممکن است فوایدی برای سلامتی و محیط زیست داشته باشد.

سرشار از چربی های اشباع نشده

چربی های اشباع نشده تک نوعی چربی اشباع نشده است که فقط یک پیوند مضاعف در ساختار شیمیایی آنها دارد. آنها اغلب در روغن و آجیل های گیاهی یافت می شوند.رژیم های غذایی غنی از چربی های اشباع نشده به فوایدی برای سلامت قلب ، کنترل قند خون و وزن بدن مرتبط بوده اند.در حقیقت ، چندین مطالعه نشان داده است که جایگزینی چربی های اشباع نشده تک با چربی های اشباع شده در رژیم غذایی با کاهش خطر چاقی و بیماری های قلبی مرتبط است.از آنجا که چندین روغن مشتق شده از گیاهان منابع غنی از چربیهای اشباع نشده مانند روغن زیتون و آووکادو هستند ، کره گیاهی در چربیهای غیر اشباع نشده بیشتر از سنتی است.

چربی اشباع کمتری دارد

در مقایسه با کره معمولی ، کره های گیاهی از نظر چربی اشباع کمتر هستند.علیرغم توصیه های معمول ، تحقیقات بین مصرف چربی اشباع شده و خطر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی یا سکته مغزی رابطه معنی داری پیدا نکرده است.با این حال ، مطالعات نشان داده است که چربی اشباع می تواند عوامل خطر بیماری قلبی را افزایش دهد ، از جمله سطح کلسترول LDL (بد) ، نسبت کلسترول LDL (بد) به HDL (خوب) و سطح پروتئین به نام آپولیپوپروتئین B (apoB).همچنین این نگرانی وجود دارد که مصرف زیاد چربی اشباع شده ممکن است مارکرهای التهاب را افزایش دهد ، که با افزایش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن مرتبط است. هنوز تحقیقات بیشتری لازم است.در مقابل ، رژیم های گیاهی با کاهش خطر بیماری های قلبی و التهاب مزمن همراه بوده اند.در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد نقش چربی اشباع بر سلامت کلی مورد نیاز است ، لازم به ذکر است که برخی از روغن های گیاهی ، مانند روغن نارگیل و پالم ، منابع غنی از چربی اشباع هستند.در نتیجه ، برخی از کره های گیاهی ممکن است مقادیر بیشتری چربی اشباع شده نسبت به بقیه داشته باشند.

برای محیط زیست بهتر است

کاهش مصرف فرآورده های دامی و اتخاذ الگوی غذایی بیشتر گیاهی با فوایدی برای محیط زیست مانند کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و استفاده از زمین و آب همراه بوده است.یک بررسی از 63 مطالعه نشان داد که تغییر از یک رژیم غذایی سنتی غربی به یک الگوی غذایی پایدار و گیاهی می تواند منجر به کاهش 20 تا 30 درصدی در انتشار گازهای گلخانه ای و استفاده از زمین شود.با این حال ، روغن نخل که عمدتا از درخت Elaeis guineensis حاصل می شود که در آفریقای غربی و جنوب غربی رشد کرده و در چندین کره گیاهی یافت می شود ، بحث برانگیز است.نشان داده شده است که افزایش تقاضا برای نفت چندین پیامد منفی برای محیط زیست دارد ، از جمله جنگل زدایی و از بین رفتن تنوع حیات وحش.

هنوز هم ، سازمان هایی مانند میزگرد روی روغن نخل پایدار (RSPO) متعهد به یافتن راه هایی برای سازگاری و پایداری تولید روغن نخل برای محیط زیست هستند.اگر نگران تأثیرات زیست محیطی روغن نخل هستید ، حتما بدنبال محصولاتی باشید که فاقد روغن هسته خرما یا نخل باشند.

تعویض راحت

از آنجا که بسیاری از محصولات با عطر و طعم و احساس دهان شبیه کره معمولی طراحی شده اند ، کره های گیاهی می توانند جایگزین گیاهی مناسبی برای نان تست و هنگام پخت و پز باشند.آنها همچنین می توانند یک گزینه مناسب کره برای افرادی باشند که به لاکتوز تحمل نمی کنند یا به لبنیات حساسیت دارند. از آنجا که این محصولات وگان هستند ، برای کسانی که به تخم مرغ ، ماهی یا صدف حساسیت دارند نیز مناسب است.با این حال ، توجه به این نکته مهم است که کره به دلیل داشتن آب و خاصیت شیمیایی منحصر به فرد ، در بافت و طعم نهایی کالاهای پخته شده و شیرینی ها نقش اساسی دارد.خوشبختانه کره های گیاهی وجود دارد که به گونه ای تولید شده اند که تأثیرات مشابهی در پخت و پز دارند.

کلام آخر

کره گیاهی جایگزینی گیاهی برای کره لبنی معمولی است.به طور کلی ، محصولات کره گیاهی از نظر چربی اشباع و چربی اشباع نشده غیر اشباع کمتر از کره معمولی هستند. همچنین ممکن است برای محیط زیست بهتر باشند.با این حال ، برخی از مارک ها پردازش بالاتری نسبت به برخی دیگر دارند. در نتیجه ، مهم است که محصولی را انتخاب کنید که دارای روغن تصفیه شده و مواد افزودنی مصنوعی کمتری باشد.علاوه بر این ، ممکن است برخی از محصولات گران تر یا دشوارتر از کره معمولی باشند.به طور کلی ، کره گیاهی یک غذای کم کالری است که از نظر مواد مغذی مهم کم است. بنابراین ، بهتر است این محصولات را در حد متوسط مصرف کنید و بیشتر کالری خود را از غذاهای مغذی ، کامل مانند میوه ها ، سبزیجات ، آجیل ها و حبوبات دریافت کنید.