در میان انواع مختلف طبیعت ، غارها یکی از شگفت انگیزترین ، مرموزترین و جذاب ترین جلوه های طبیعی هستند که بسیاری را به کشف اسرار و دخمه های درون خود جذب می کند. گوشه و کنار سرزمین مادری ما ایران نیز غارهای متنوعی دارد که هرکدام از آنها به روشی هوشمندانه برای بازدیدکنندگان خود هستند. امروز اما می خواهیم به مشهورترین غار ایران سفر کنیم. ما با ویژگی های آن بیشتر آشنا خواهیم شد و چرخه های مختلفی را در این جاذبه بی نظیر تجربه خواهیم کرد.همانطور که همه می دانید ما برای رسیدن به غار اسد باید به استان همدان سفر کنیم.

غار علیصدر در 75 کیلومتری شمال غربی همدان ، در شهر کبودودراغ و در حوالی روستای علیصدر واقع شده و در قلب ساری قیه یا صخره زرد واقع شده است. ارتفاع غار از سطح دریا به 2180 متر می رسد. با این حال ، از آنجا که هنوز تمام زوایا و گوشه های این غار کشف نشده است ، هیچ کس به طور دقیق از طول و عمق آن نمی داند. تاکنون ، حفاری ها تا حدی است که برخی از غارهای زیرزمینی تا 40 متر طول دارند و عمق غار بین نیم تا 14 متر است. غاز Alisadr از راهروها ، راهروها و راهروهایی تشکیل شده است و دریاچه بزرگ در وسط آن قسمت بزرگی از غار را به هم متصل می کند ، بنابراین برای رسیدن به قسمتهای مختلف آن استفاده از قایق ضروری است. مسئله ای که علیصدر آن را به بزرگترین غار قایق رانی در جهان تبدیل کرده است. برخی از محققان همچنین گفتند که این غار با غار کتاله خور در زنجان مرتبط است.
این پدیده طبیعی خارق العاده به عنوان بیست و سومین میراث طبیعی ملی در تاریخ 15 ژانویه 2008 در فهرست میراث ملی ثبت شد. غار علیصدر دارای مسیرهای مناسب برای استفاده افراد دارای ویلچر است. اما لازم به ذکر است که حضور معلولان در غار نزدیک اسکله است و امکان قایقرانی و پیاده روی در سایر قسمتهای غار وجود ندارد. از میان اشکال مختلف طبیعت ، غارها یکی از شگفت انگیزترین ، مرموزترین و جذاب ترین جلوه های طبیعی هستند که بسیاری را به کشف اسرار و دخمه های درون خود جذب می کند. گوشه و کنار سرزمین مادری ما ایران نیز غارهای متنوعی دارد که هرکدام از آنها به روشی هوشمندانه برای بازدیدکنندگان خود هستند. امروز اما می خواهیم به مشهورترین غار ایران سفر کنیم. ما با ویژگی های آن بیشتر آشنا خواهیم شد و چرخه های مختلفی را در این جاذبه بی نظیر تجربه خواهیم کرد.
جذاب ترین قسمت غار علیصدر در تالاب وسیع آب ، امکان قایقرانی و نفوذ به قسمت های داخلی غار است. طیف وسیعی از آب که می توانید با استفاده از آن قسمت های مختلف غار را کاوش کرده و گونه ها و اشکال مختلف ، ناشناخته و ناشناخته را کشف کنید. گذرگاه آبی که به ندرت در غارهای دیگر ایران و جهان مشاهده می شود ، فقط در چند غار جهان نظیر غار میروئیس در فرانسه ، غارهای بوکان در استرالیا نادر است. مجموعه زیبایی مانند مجموعه غار علیصدر وجود دارد.

آب غار علیصدر بی رنگ و کسل کننده است و منبع آن چشمه های زیرزمینی از بین رفتن مداوم آب دیواره ها و سقف غار است. چشیدن معمول است و حیوانات در آن وجود ندارد. آب به راحتی و بدون چشم مسلح تا عمق 10 متری شفاف است. دلیل شفافیت آن جریان آب در داخل غار است که فضای داخلی الیصدر را مرطوب و با طراوت نگه می دارد. و آن را روشن نگه می دارد. دمای آب در طول سال ثابت است و در حدود 12 درجه سانتی گراد است و به دلیل فراوانی کلسیم آهکی بی اثر است.

سقف غار در بعضی قسمتها از سطح آب و در بعضی نقاط با کربنات کلسیم خالص و در بعضی قسمتها با عناصر دیگر پوشیده می شود به ارتفاع 10 متر می رسد. رسوباتی که طی میلیون ها سال به اشکال مختلف درآمده و باعث ایجاد استالاکتیت (شکستگی) و استالاگمیت (انتزاعی) می شود که توجه هر بازدید کننده و گردشگری گوشه های غار را به خود جلب می کند.

نمای داخلی غار ، با وجود این چکیده ها و اشتباهات ، بسیار دیدنی است و در هر قسمت از آن می توان معجزه طبیعت و قدرت خالق را مشاهده کرد. هوای داخلی غار از دیگر مزایا و کیفیتهای غار است: هوایی بسیار تمیز و ملایم ، بدون آلودگی و گرد و غبار میکروبی ، در تابستان خنک و در زمستان گرم است. گرچه دمای ذاتی غار هنوز در 14 درجه سانتی گراد ثابت است ، اما شما را مجبور می کند لباس گرم را در تابستان ، در تابستان به همراه داشته باشید. همراه با این حقایق جالب ، خوب است بدانید که هوای داخل غار بسیار سبک است و حالت مطلق سکون دارد. بنابراین ، اگر شمعی را در غار باز کنید ، هیچ حرکتی در شعله آن مشاهده نخواهید کرد.

غار علیصدر 190 میلیون سال قدمت دارد و از غارهای زنده است. همانطور که زمین شناسی توضیح می دهد ، تا زمانی که صدای قطره آب در غار شنیده می شود ، غار زنده است و تغییر می کند و تا زمانی که شکاف های دیواره غار با لایه های آهک پوشیده شده باشد ، این تغییرات برای مدت کوتاهی ادامه نمی یابد از زمان سن آلیسادار یک پدیده طبیعی است و هیچ انسانی در ساخت آن دخیل نبوده است. ورودی اصلی غار 110 متر زیر صخره زمین است.

اگرچه این غار در زیرزمین قرار دارد ، اما هیچ گاز سمی قابل مشاهده نیست. بیشترین ارتفاع غار از عمق آب تا سقف به 54 متر می رسد ، ارتفاع آن به اندازه یک برج 18 طبقه است. اگرچه غار در اعماق زمین قرار دارد ، اما نفس نفس در آن وجود ندارد. سالانه یک میلیون نفر از این غار بازدید می کنند.این غار در سالهای گذشته توسط مهاجمان و سارقین و همچنین منبع آب آشامیدنی و کشاورزی به عنوان پناهگاهی استفاده می شد. در گروه غارها ، علیصدردر میان غارهای دریاچه واقع شده است که در داخل پوسته زمین ایجاد شده است. نمکهای مختلف مانند آهن ، منیزیم ، روی ، سرب ، مس… در زیر پوست زمین به آب رنگهای مختلف زرد ، قرمز ، بنفش ، قهوه ای ، سبز و آبی می دهد. این رنگ ها با اختصارات و عکس های کوچک ترکیب می شوند و رنگ های زیبایی به آن می بخشند.

سطح آب داخل غار بسیار بیشتر از نقاط خارجی غار است. غار علیصدر دارای منافذ سلولی زیادی است و به طور مداوم در حال تنفس است. به همین دلیل ، هزاران گردشگر که از غار بازدید می کنند ، هوا را آلوده نمی کنند. به طور کلی ، حدود 440 کیلومتر از غارهای مختلف نقشه برداری شده و گردشگران از آبراهی به طول 2 کیلومتر بازدید می کنند.