سطح اکسیژن خون میزان اکسیژن گردش خون در خون است. اکثر اکسیژن توسط گلبول های قرمز خون منتقل می شود و اکسیژن را از ریه ها جمع می کند و به تمام قسمت های بدن می رساند.بدن از نزدیک سطح اکسیژن خون را کنترل می کند تا آنها را در یک محدوده خاص نگه دارد ، به طوری که اکسیژن کافی برای نیازهای هر سلول در بدن وجود دارد.سطح اکسیژن خون فرد شاخصی است که بدن به خوبی توزیع اکسیژن از ریه ها به سلول ها را انجام می دهد و می تواند برای سلامتی افراد مهم باشد.

سطح اکسیژن خون چگونه اندازه گیری می شود؟

کارآمدترین روش برای کنترل سطح اکسیژن خون آزمایش گاز شریانی یا آزمایش ABG است. برای این آزمایش ، یک نمونه خون از یک سرخرگ ، معمولاً در مچ گرفته می شود. این روش بسیار دقیق است ، اما ممکن است کمی دردناک باشد.انجام تست ABG ممکن است در خانه دشوار باشد ، بنابراین ممکن است فرد بخواهد یک آزمایش جایگزین با استفاده از دستگاه کوچکی بنام اکسی متر پالس انجام دهد.پالس اکسی متر یک کلیپس کوچک است که اغلب روی انگشت قرار می گیرد ، اگرچه می تواند روی گوش یا انگشت پا نیز استفاده شود. اکسیژن خون را به طور غیر مستقیم با جذب نور از طریق نبض فرد اندازه گیری می کند.اگرچه آزمایش پالس اکسی متر آسان تر ، سریعتر و دردناک نیست ، اما به اندازه آزمایش ABG دقیق نیست. این به این دلیل است که می تواند تحت تأثیر عواملی مانند انگشتان کثیف ، نورهای شدید ، لاک ناخن و گردش خون ضعیف در اندام ها قرار گیرد.برای افرادی که مایل به خرید پالس اکسی متر هستند ، طیف وسیعی از دستگاه های آسان برای استفاده بصورت آنلاین موجود است.

سطح طبیعی و کم اکسیژن خون
سطح اکسیژن خون طبیعی بین 75 تا 100 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) متغیر است.سطح اکسیژن خون زیر 60 میلی متر جیوه کم در نظر گرفته می شود و بسته به تصمیم پزشک و موارد خاص ممکن است به مکمل اکسیژن نیاز داشته باشد.وقتی سطح اکسیژن خون در مقایسه با سطح متوسط یک فرد سالم خیلی کم باشد ، می تواند نشانه ای از بیماری باشد که به عنوان هایپوکسمی شناخته می شود. این بدان معناست که بدن در انتقال اکسیژن به تمام سلول ها ، بافت ها و اندام های خود مشکل دارد.
علائم پایین بودن سطح اکسیژن خون

سطح پایین اکسیژن خون می تواند منجر به گردش غیر طبیعی شود و علائم زیر را ایجاد کند:

تنگی نفس
سردرد
بی قراری
سرگیجه
تنفس سریع و پی در پی
درد قفسه سینه
گیجی
فشار خون بالا
عدم هماهنگی
اختلالات بینایی
حس سرخوشی
ضربان قلب سریع

علل
هیپوکسمی یا سطح اکسیژن زیر مقادیر طبیعی ممکن است به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

اکسیژن کافی در هوا وجود ندارد
ناتوانی ریه ها در استنشاق و ارسال اکسیژن به تمام سلول ها و بافت ها
ناتوانی جریان خون در گردش به ریه ها ، جمع آوری اکسیژن و انتقال آن به اطراف بدن


چندین شرایط و شرایط پزشکی می تواند در عوامل فوق موثر باشد ، از جمله:

آسم
بیماری های قلبی ، از جمله بیماری مادرزادی قلب
ارتفاع بالا
کم خونی
بیماری انسداد مزمن ریوی یا COPD
بیماری بینابینی ریه
آمفیزم
سندرم دیسترس تنفسی حاد یا ARDS
ذات الریه
انسداد شریان در ریه ، به عنوان مثال ، به دلیل لخته شدن خون
فیبروز یا زخم ریوی و آسیب به ریه ها
وجود هوا یا گاز در قفسه سینه که باعث ریزش ریه ها می شود
مایعات اضافی در ریه ها
آپنه خواب که در آن هنگام تنفس در هنگام خواب قطع می شود
داروهای خاص ، از جمله برخی مواد مخدر و مسکن

چه موقع به پزشک مراجعه کنیماگر افراد:

تنگی نفس شدید و ناگهانی را تجربه کنید
در حالت استراحت تنگی نفس را تجربه کنید
دچار تنگی نفس شدید که در حین ورزش یا فعالیت بدنی بدتر می شود
بطور ناگهانی با تنگی نفس یا احساس خفگی بیدار شوید
در ارتفاع زیاد (بیش از 8000 فوت یا 2400 متر) قرار دارند و دچار تنگی نفس شدید همراه با سرفه ، ضربان قلب سریع و احتباس مایعات می شوند.


درمان
ترک سیگار و پرهیز از مناطقی که دیگران سیگار می کشند ممکن است به بهبود سطح پایین اکسیژن خون کمک کند.درمان سطح پایین اکسیژن خون شامل دریافت اکسیژن مکمل است. این کار را می توان در خانه انجام داد وقتی که به آن اکسیژن درمانی در منزل یا HOT می گویند.طیف وسیعی از دستگاه ها برای تحویل و نظارت بر HOT وجود دارد ، اما برخی از آنها دارو محسوب می شوند و به نسخه نیاز دارند.برخی از اقدامات خود مراقبتی می تواند توسط مردم انجام شود تا علائم تنگی نفس را کاهش داده و سلامت عمومی و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. این شامل:

ترک سیگار
اجتناب از سیگار کشیدن غیر فعال در مکانهایی که دیگران سیگار می کشند
داشتن یک رژیم غذایی سالم همراه با میوه و سبزیجات فراوان
ورزش منظم