خال ها لکه های کوچک و رنگی روی پوست هستند. اکثر مردم آنها را دارند و معمولاً جای نگرانی نیستند مگر اینکه اندازه ، شکل یا رنگ آنها تغییر کند.

خال و پوست شما

خال ها می توانند در هرجای پوست ، به تنهایی یا به صورت گروهی ظاهر شوند. بیشتر خال ها در اوایل کودکی و در 25 سال اول زندگی فرد ظاهر می شوند. طبیعی است که در بزرگسالی بین 40-10 مول وجود داشته باشد. با گذشت سال ها ، خال ها معمولاً به آرامی تغییر می کنند ، برجسته می شوند و یا تغییر رنگ می دهند. گاهی اوقات ، موها در خال ایجاد می شوند. برخی از خال ها ممکن است به هیچ وجه تغییر نکند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است با گذشت زمان به آرامی از بین بروند.

چه عواملی باعث ایجاد خال می شود؟

خال ها زمانی اتفاق می افتند که سلول های پوست به جای اینکه در سطح پوست پخش شوند ، در یک خوشه رشد می کنند. به این سلولها ملانوسیت گفته می شود و آنها رنگدانه ای را ایجاد می کنند که به پوست رنگ طبیعی می بخشد. خال ها ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب ، در سال های نوجوانی و در دوران بارداری تیره شوند.

انواع خال ها

خال های مادرزادی خال هایی هستند که از بدو تولد وجود دارند. خال مادرزادی از هر 100 نفر تقریباً یک نفر رخ می دهد. این خال ها نسبت به خال هایی که پس از تولد ظاهر می شوند کمی بیشتر به ملانوم (سرطان) تبدیل می شوند. اگر خال یا کک و مک دارای قطر بیشتر از پاک کن مداد باشد باید بررسی شود.

خال های دیسپلاستیک خال هایی هستند که به طور کلی بزرگتر از حد متوسط (بزرگتر از پاک کن مداد) و شکل نامنظم هستند. آنها تمایل به رنگ ناهموار با مراکز قهوه ای تیره و لبه های روشن تر و ناهموار دارند. این خال ها تا حدودی بیشتر به ملانوم تبدیل می شوند. در واقع ، افرادی که دارای 10 مورد یا بیشتر خالهای دیسپلاستیک هستند ، 12 برابر بیشتر احتمال ابتلا به ملانوم ، شکل جدی سرطان پوست را دارند. هرگونه تغییر در خال باید توسط متخصص پوست بررسی شود تا از نظر سرطان پوست ارزیابی شود.

چگونه می توان فهمید که خال سرطانی است؟

اکثریت قریب به اتفاق خال ها خطرناک نیستند. خالهایی که به احتمال زیاد به سرطان مبتلا می شوند ، خالهایی هستند که به نظر می رسد متفاوت از سایر خالهای موجود یا خالهایی است که برای اولین بار بعد از 25 سالگی ظاهر می شوند. اگر متوجه تغییراتی در رنگ ، قد ، اندازه یا شکل خال شدید ، باید یک متخصص پوست (دکتر پوست) داشته باشید. ) آن را ارزیابی کنید. همچنین باید خال ها را بررسی کنید که آیا خونریزی دارند ، چکه می کنند ، دچار خارش می شوند ، یا حساسیت یا درد دارند.

پوست خود را با آینه بررسی کنید یا از شخصی بخواهید به شما کمک کند. توجه ویژه ای به مناطقی از پوست که اغلب در معرض آفتاب هستند مانند دست ها ، بازوها ، سینه ، گردن ، صورت ، گوش ها ، پاها و پشت توجه کنید.اگر خال با گذشت زمان تغییر نکند ، دلیل زیادی برای نگرانی وجود ندارد. اگر علائمی از تغییر در خال موجود مشاهده کردید ، اگر خال جدید دارید یا می خواهید خال به دلایل زیبایی برداشته شود ، با متخصص پوست خود صحبت کنید.

موارد زیر ویژگی های مهمی هستند که هنگام بررسی خال ها باید در نظر گرفت. اگر یک خال علائم ذکر شده در زیر را نشان داد ، فوراً توسط یک متخصص پوست بررسی کنید. ممکن است سرطانی باشد.

1. عدم تقارن نیمی از خال با نیمه دیگر مطابقت ندارد.
2. مرز حاشیه یا لبه های خال ژنده پوش ، تاری یا نامنظم است.
3. رنگ رنگ خال در کل یکسان نیست و دارای سایه هایی از برنزه ، قهوه ای ، سیاه ، آبی ، سفید یا قرمز است.
4. قطر قطر خال از پاک کن مداد بزرگتر است.
5. سیر تکاملی. خال در اندازه ، شکل یا رنگ در حال تغییر است.
6. ملانوما نوعی سرطان پوست است. شایعترین محل ابتلا به ملانوم در مردان قفسه سینه و پشت و در زنان ، ساق پا است.

7. ملانوما شایع ترین سرطان در زنان جوان است.

خال ها چگونه درمان می شوند؟

اگر یک متخصص پوست معتقد است که یک خال باید بیشتر ارزیابی شود ، او با تراشیدن یا برش دادن کل لکه ، نمونه برداری می کند تا بتواند در زیر میکروسکوپ ارزیابی شود. این یک روش ساده است. (اگر متخصص پوست فکر کند خال ممکن است سرطانی باشد ، بریدن خال باعث گسترش سرطان نمی شود).اگر خال سرطانی باشد ، متخصص پوست با بریدن کل ناحیه و لبه پوست طبیعی اطراف آن ، و با دوختن زخم ، کل خال یا اسکار را از محل بیوپسی می برد.