بورس سهام بازاری است که اوراق بهادار مانند سهام و اوراق قرضه در آن خرید و فروش می شود. اوراق قرضه به طور معمول خارج از بورس (OTC) معامله می شود ، اما برخی از اوراق قرضه شرکتی را می توان در بورس اوراق بهادار معامله کرد. بورس سهام به شرکت ها این امکان را می دهد که سرمایه خود را جمع کنند و سرمایه گذاران با استفاده از اطلاعات قیمت در زمان واقعی ، آگاهانه تصمیم بگیرند. صرافی ها می توانند یک مکان فیزیکی یا یک بستر تجارت الکترونیکی باشند. اگرچه مردم به طور معمول با تصویر کف معاملات آشنا هستند ، اکنون بسیاری از صرافی ها از تجارت الکترونیکی استفاده می کنند.


هدف بورس سهام

بورس سهام با تسهیل تجارت و انتشار اطلاعات به عنوان عامل اقتصاد عمل می کند. در زیر برخی از روش های مشارکت در مبادلات آمده است:


1. جمع آوری سرمایه

از طریق عرضه های اولیه (IPO) یا انتشار سهام جدید ، شرکت ها می توانند سرمایه خود را برای تأمین بودجه پروژه های عملیاتی و توسعه جمع کنند. این راهی برای افزایش رشد در اختیار شرکت ها قرار می دهد.

2. حاکمیت شرکتی

شرکت هایی که به طور عمومی در بورس اوراق بهادار وارد می شوند باید با استانداردهای گزارشگری که توسط نهادهای نظارتی تنظیم می شوند مطابقت داشته باشند. این شامل مجبور کردن گزارش منظم و علنی صورتهای مالی و سود آنها به سهامدارانشان است.

اقدامات مدیریت یک شرکت دائماً مورد توجه عموم قرار می گیرد و مستقیماً بر ارزش شرکت تأثیر می گذارد. گزارش عمومی کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که مدیریت تصمیماتی اتخاذ می کند که به نفع اهداف شرکت و سهامداران آن باشد و در نتیجه کارآمد عمل کند.

3. بهره وری اقتصادی

مبادلات علاوه بر تشویق به بهره وری مدیریت ، از طریق تخصیص سرمایه ، بهره وری اقتصادی را نیز تسهیل می کنند. بورس های سهام راهی برای سرمایه گذاری نقدی خود در اختیار افراد قرار می دهند ، در مقابل صرفه جویی در این وجوه. این بدان معنی است که سرمایه ای که در غیر اینصورت دست نخورده است در جهت منافع اقتصادی استفاده می شود و در نتیجه اقتصادی کارآمدتر به وجود می آید.

علاوه بر این ، مبادلات نقدینگی نیز فراهم می کنند ، زیرا فروش دارایی های شخص نسبتاً آسان است. با ارائه اطلاعات مربوط به نقدینگی و قیمت در زمان واقعی سهام شرکت ، بورس اوراق بهادار همچنین با اجازه دادن به سرمایه گذاران برای تصمیم گیری فعالانه در مورد ارزش شرکت ها از طریق عرضه و تقاضا ، بازار کارآمد را تشویق می کند.