صبحانه را اغلب "مهمترین وعده غذایی روز" می نامند و دلیل خوبی هم دارد. همانطور که از نامش پیداست ، صبحانه دوره ناشتایی یک شبه را می شکند. این مقدار گلوکز شما را برای تقویت سطح انرژی و هوشیاری دوباره تأمین می کند ، در حالی که سایر مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای سلامتی را نیز تأمین می کند.بسیاری از مطالعات فواید سلامتی خوردن صبحانه را نشان داده است. سطح انرژی و توانایی تمرکز شما در کوتاه مدت را بهبود می بخشد و می تواند به مدیریت بهتر وزن ، کاهش خطر دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی در طولانی مدت کمک کند.علیرغم فواید صبحانه برای سلامتی و سلامتی شما ، به دلایل مختلف ، بسیاری از افراد معمولاً از آن صرف نظر می کنند. خبر خوب این است که روش های زیادی وجود دارد که باعث می شود صبحانه در روز مناسب تر باشد.

چرا صبحانه بسیار مهم است

وقتی از خواب شبانه خود بیدار می شوید ، ممکن است تا 10 ساعت غذا نخورده باشید. صبحانه ذخیره انرژی و مواد مغذی بدن شما را دوباره جبران می کند.

انرژی

منبع انرژی بدن گلوکز است. گلوکز از کربوهیدرات هایی که می خورید تجزیه و جذب می شود. بدن بیشتر انرژی خود را به صورت چربی ذخیره می کند. اما بدن شما مقداری گلوکز را نیز به عنوان گلیکوژن ذخیره می کند ، بیشتر آن در کبد و مقادیر کمتری در عضلات است.در مواقع ناشتایی (نخوردن غذا) مانند یک شب ، کبد گلیکوژن را تجزیه کرده و به عنوان گلوکز در جریان خون آزاد می کند تا سطح قند خون شما ثابت بماند. این امر به ویژه برای مغز شما که تقریباً کاملاً به گلوکز برای تأمین انرژی متکی است بسیار مهم است.صبح ، پس از 12 ساعت بدون غذا ماندن ، ذخیره گلیكوژن شما كم است. هنگامی که تمام انرژی موجود در ذخایر گلیکوژن شما تمام شد ، بدن شروع به تجزیه اسیدهای چرب و تولید انرژی مورد نیاز می کند. اما بدون کربوهیدرات ، اسیدهای چرب فقط تا حدی اکسید می شوند ، که می تواند سطح انرژی شما را کاهش دهد.
خوردن صبحانه سطح انرژی شما را افزایش می دهد و سطح گلیکوژن شما را آماده می کند تا متابولیسم بدن را در روز حفظ کند.کنار گذاشتن صبحانه ممکن است روش خوبی برای کاهش مصرف کلی انرژی به نظر برسد. اما تحقیقات نشان می دهد که حتی با مصرف انرژی بیشتر ، صبحانه خواران نسبت به افرادی که تا اواخر روز غذا نمی خورند ، فعالیت بدنی بیشتری در صبح دارند.
ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد مغذی ضروری

غذاهای صبحانه سرشار از مواد مغذی کلیدی مانند فولات ، کلسیم ، آهن ، ویتامین های گروه B و فیبر هستند. صبحانه مقدار زیادی از کل مواد مغذی روزانه شما را تأمین می کند. در حقیقت ، افرادی که صبحانه می خورند بیشتر از افرادی که این نوع صبحانه ها را مصرف نمی کنند ، ویتامین ها و مواد معدنی توصیه شده روزانه را دریافت می کنند.ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر مواد مغذی ضروری فقط از طریق غذا بدست می آیند ، بنابراین حتی اگر بدن شما معمولاً می تواند انرژی کافی برای رسیدن به وعده غذایی بعدی پیدا کند ، اما برای حفظ سلامتی و نشاط لازم است سطح ویتامین و مواد معدنی خود را بالا ببرید.

صبحانه به شما در کنترل وزن کمک می کند

افرادی که به طور منظم صبحانه می خورند ، دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. تحقیقات در مورد چرایی این مسئله ادامه دارد. تصور می شود که خوردن صبحانه ممکن است به شما در کنترل وزن کمک کند زیرا:از نوسانات زیاد در سطح گلوکز خون جلوگیری کرده و به شما در کنترل اشتها کمک می کندصبحانه قبل از اینکه واقعاً گرسنه نشوید شما را سیر می کند ، بنابراین در هنگام بروز گرسنگی کمتر احتمال دارد که غذاهای نزدیک خود را بگیرید (به عنوان مثال غذاهای پرانرژی ، چربی بالا با قند یا نمک اضافه شده)

صبحانه قدرت مغزی را افزایش می دهد

اگر صبحانه نمی خورید ، ممکن است کمی احساس کندی کنید و برای تمرکز روی کارها تلاش کنید. این به این دلیل است که مغز شما انرژی (گلوکز) مورد نیاز برای ادامه کار را دریافت نکرده است. مطالعات نشان می دهد که صبحانه نخوردن بر عملکرد ذهنی شما تأثیر می گذارد ، از جمله توجه ، توانایی تمرکز و حافظه. این می تواند باعث شود برخی از کارها سخت تر از حالت عادی باشند.کودکان و نوجوانانی که به طور منظم صبحانه می خورند نیز در مقایسه با کسانی که صبحانه را حذف می کنند عملکرد تحصیلی بهتری دارند. آنها همچنین ارتباط بیشتری با معلمان و دیگر بزرگسالان در مدرسه خود احساس می کنند ، که منجر به نتایج مثبت و بهداشتی بیشتری می شود.

یک صبحانه سالم ممکن است خطر بیماری را کاهش دهد

در مقایسه با افرادی که صبحانه نمی خورند ، کسانی که به طور منظم صبحانه می خورند احتمال ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 کمتر است. همچنین برخی شواهد نشان می دهد افرادی که صبحانه نمی خورند ممکن است در معرض خطر بیشتری از بیماری های قلبی عروقی باشند.

صبحانه به شما کمک می کند غذاهای بهتری انتخاب کنید

افرادی که صبحانه می خورند به طور کلی رژیم های غذایی سالم بیشتری دارند ، عادات غذایی بهتری دارند و در طول روز کمتر گرسنه تنقلات می شوند نسبت به افرادی که صبحانه را حذف می کنند. کودکانی که صبحانه ناکافی می خورند نه تنها برای بقیه روز ، بلکه در طولانی مدت نیز گزینه های غذایی نامناسب را انتخاب می کنند.افرادی که صبحانه را حذف می کنند ، در اواسط صبح یا بعد از ظهر میل می کنند که تنقلات را بخورند. اگر میان وعده های غذایی حاوی فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی کمی باشند اما چربی و نمک زیادی داشته باشند ، این می تواند مشکل ساز شود. بدون انرژی اضافی که صبحانه می تواند ارائه دهد ، برخی از افراد احساس بی حالی می کنند و برای گذراندن روز به غذاها و نوشیدنی های پر انرژی متوسل می شوند.اگر صبحانه را کنار گذاشتید ، یک میان وعده مغذی مانند میوه های تازه ، ماست ، عصاره گیاهی و هوموس یا ساندویچ سبوس دار را امتحان کنید تا به شما در رفع گرسنگی اواسط صبح کمک کند.