تاثیر ورزش روی سیستم بدن

سیستم ایمنی بدن شامل دو قسمت ذاتی و اکتسابی است. هر فرد با سیستم ایمنی ذاتی متولد شده است و این سیستم اولین خط دفاع بدن برای مبارزه با عفونت است. سیستم ایمنی اکتسابی محافظتی است که در دوران زندگی به دست می‌آید، همان‌طور که در معرض بیماری قرارگیرد یا از واکسیناسیون در برابر آن‌ها محافظت می‌شود. سیستم اکتسابی ‌آنتی‌بادی‌ها را تولید می‌کند که برای از بین بردن عوامل مهاجم در بدن ضروری است.
بسیاری از عوامل همانند رژیم غذایی، ورزش و خواب، می‌توانند سطح ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار دهند. هیچ رابطه مستقیم بین شیوه زندگی و سطح ایمنی بدن مشخص نشده است، اما محققان تأثیر عواملی مانند ورزش، رژیم غذایی و استرس بر پاسخ سیستم ایمنی را موردبررسی قرار داده‌اند.


تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم سالم، فعالیت بدنی منظم به‌سلامت عمومی به ویژه سیستم ایمنی سالم کمک به سزایی می‌کند. ورزش باعث افزایش گردش خون کارآمد می‌شود که سلول‌های سیستم ایمنی بدن را در حال حرکت نگه می‌دارد تا بتوانند کار خود را به‌طور مؤثر انجام دهند.
هم‌چنین بهترین راه برای جلوگیری از تغییرات سیستم ایمنی بدن و کمک به بهبود بدن پس از ورزش، مصرف کربوهیدرات‌ها در طول یا بعد از ورزش است. مصرف ۳۰ تا ۶۰ گرم کربوهیدرات در هر ساعت در فعالیت‌های بدنی می‌تواند به حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی کمک کند.
ورزش موجب بهبود عملکرد قلب و عروق، افزایش گردش خون و خون رسانی بیشتر به اندام ها می شود و فشار خون را کاهش می دهد. همچنین در کنترل وزن و تناسب اندام نقش به سزایی دارد.متخصصان عقیده دارند ورزش روزانه و در حد تعادل می تواند سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا تقویت کند در حالی که ورزش سنگین به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند.