سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شایعترین اختلال در سیستم GI است ، که علائم آن بیشتر شامل اسهال ، یبوست یا ترکیبی از هر دو است. IBS به دلیل عدم تشخیص غیرطبیعی روده ، یک اختلال عملکردی در روده کوچک و بزرگ در نظر گرفته می شود. از IBS همچنین می توان به سوهاضمه عصبی ، سوهاضمه عملکردی ، روده بزرگ اسپاستیک ، روده بزرگ تحریک پذیر ، پیلوراسپاسم ، کولیت اسپاستیک ، نوروزهای روده ای و کولیت ملین یا کاتارتیک اشاره کرد.

شیوع

IBS یکی از شایع ترین اختلالات دستگاه گوارش است که با شیوع 10٪ تا 20٪ در سراسر جهان روبرو است و 50٪ موارد ارجاع فوق تخصص در جامعه غربی را تشکیل می دهد. در حالی که شیوع آن همچنان بالا است ، تخمین زده می شود که 25٪ از آمریکاییان علائم IBS را تجربه می کنند بدون اینکه هرگز به دنبال درمان این اختلال باشند.

عوامل خطر

بسیاری از افراد علائم گاه به گاه را مشاهده می کنند که با IBS قابل مشاهده است ، با این حال ، این برخی از ویژگی های مشترک افراد مبتلا به این سندرم است:

Young - IBS قبل از 35 سالگی برای 50 درصد افراد شروع می شود.
زن - به طور کلی ، تقریباً دو برابر بیشتر از زنان مبتلا هستند.
سابقه خانوادگی IBS - مطالعات نشان داده است افرادی که دارای بستگان درجه یک هستند - مانند پدر و مادر یا خواهر و برادر - با IBS در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. با این حال ، مشخص نیست که آیا این خطر مربوط به ژن ها است یا محیط مشترک.
سلامت روان - اضطراب ، افسردگی ، اختلال شخصیت و سابقه سو استفاده همگی از عوامل خطر مرتبط هستند.
مشخصات / ارائه بالینی
علائم GI مرتبط با IBS بسیار متغیر است ، به طور معمول متناوب است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

گرفتگی دردناک شکم
یبوست
اسهال
تهوع و استفراغ
بی اشتهایی
نفس بد
رفلکس معده
نفخ شکم
نفخ شکم
مخاط سفید در مدفوع
از ویژگی های درد می توان به ناراحتی عمیق و کسل کننده همراه با گرفتگی های شدید در ربع پایین شکم اشاره کرد. درد شکم به طور معمول صبح یا بعد از غذا خوردن اتفاق می افتد و با تخلیه روده تسکین می یابد.
در بسیاری از بیماران علائم مختلف و همپوشانی دارند و انواع علائم ذکر شده معمولاً تجربه می شود. به هیچ وجه نشانه ای از نمایه IBS معمولی نیست زیرا بسیاری از بیماران این علائم را کم یا تمام می بینند.

عوارض

اسهال و یبوست ، هر دو نشانه سندرم روده تحریک پذیر ، می توانند بواسیر را تشدید کنند. علاوه بر این ، اگر از مصرف برخی غذاها خودداری کنید ، ممکن است به اندازه کافی از مواد مغذی مورد نیاز خود استفاده نکنید و منجر به سوتغذیه شود.اما ممکن است تأثیر این بیماری بر کیفیت زندگی شما مهمترین عارضه باشد. IBS احتمالاً توانایی شما را در موارد زیر محدود می کند:با دوستان و خانواده خود برنامه ریزی کنید یا آنها را دنبال کنید. اگر مبتلا به IBS هستید ، دشواری کنار آمدن با علائم خارج از خانه ممکن است باعث شود از تعاملات اجتماعی جلوگیری کنید.به پتانسیل حرفه ای خود برسید. افراد مبتلا به IBS سه برابر بیشتر از افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند ، روزهای کاری خود را از دست می دهند.این تأثیرات IBS ممکن است باعث شود شما احساس کنید که زندگی را به طور کامل انجام نمی دهید و منجر به دلسردی یا حتی افسردگی می شود.

بیماریهای همراه با آن

سندرم روده تحریک پذیر اغلب با عوامل روانشناختی از جمله اختلال در ریتم شبانه روزی ، سابقه سواستفاده ، اضطراب و افسردگی ارتباط دارد. همچنین در بسیاری از سندرم های درد و اختلالات عملکردی مانند فیبرومیالژیا ، سندرم خستگی مزمن ، اختلال مفصل گیجگاهی فکی ، درد مزمن لگن و دیسمنوره دیده شده است.

داروها

از آنجا که افراد مبتلا به IBS می توانند زمان انتقال روده کمتری داشته و منجر به یبوست شوند ، استفاده از مکمل های فیبر مانند پلی کربوفیل (FiberCon) ، دانه پسیلیوم (Metamucil) و افزایش مصرف آب و سایر مایعات توصیه می شود. همچنین شواهد خوبی وجود دارد که ضد اسپاسم و ضد کولینرژیک ها مانند دی سیکلومین ، هیوسسیامین و روغن نعناع در درمان علائم موثر هستند. بعلاوه ، داروهای ضد افسردگی (به طور خاص مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای) برای کاهش درد شکم و سایر علائم IBS نشان داده شده است. Rifaximin ، یک آنتی بیوتیک غیر قابل جذب ، همچنین بهبود چشمگیری در درمان اسهال نشان داده است. سرانجام ، می توان لوپرامید را برای بهبود فرکانس و قوام حرکات روده مصرف کرد ، اما بر سایر علائم اختلال تأثیر نمی گذارد

علل

غذاها _ ایده آلرژی غذایی یا عدم تحمل مرتبط با IBS درک نشده است ، با این حال بسیاری از افراد مبتلا به این سندرم علائم را پس از مصرف مواد غذایی مانند شکلات ، ادویه ها ، چربی ها ، میوه ها ، لوبیا ، کلم ، گل کلم ، کلم بروکلی ، شیر ، نوشیدنی های گازدار تجربه می کنند. ، و الکل
استرس _ اکثر افراد در زمان استرس شدید می بینند که علائم آنها بدتر است. استرس دلیلی نیست ، با این حال ، می تواند علائم را تشدید کند.
هورمون ها _ محققان معتقدند هورمون ها ممکن است در این امر نقش داشته باشند زیرا زنان بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می گیرند. زنان همچنین علائم مربوط به قاعدگی را تجربه می کنند.
بیماری های دیگر _بعضی اوقات بیماری دیگری ، مانند اسهال عفونی یا باکتری های زیادی در روده ، می تواند IBS را تحریک کند.
یک برنامه کاهش استرس با یک برنامه منظم از تکنیک های آرام سازی و ورزش همراه با روان درمانی و آموزش بیوفیدبک ممکن است برای برخی افراد موثر باشد. رفتار درمانی بر شناسایی و کاهش یا از بین بردن عوامل محرک و کاهش گفتگوی منفی با خود متمرکز است.

هیپنوتیزم درمانی می تواند تا حدی بر فعالیت عضلانی دستگاه گوارش و حساسیت روده به استرس و سایر تأثیرات کنترل کند فعالیت بدنی منظم به کاهش استرس کمک می کند و به عملکرد روده ، به ویژه در افرادی که یبوست دارند ، کمک می کند.