خارپشت ها پستانداران كوچكي با صورتهاي مخروطي ، پاها و بدن كوتاه هستند كه با ملافه هاي خوك مانند پوشيده شده اند. با وجود ظواهر مشابه ، مرغ دریایی و جوجه تیغی ارتباط تنگاتنگی با هم ندارند.برخلاف خوک های دریایی ، ماسک های جوجه تیغی به راحتی از بدن جدا نمی شوند. قلمه های خارپشت از کراتین درست می شوند ، درست مثل ناخن های انسان. طبق بنیاد حیات وحش آفریقا (AWF) ، یک جوجه تیغی می تواند به اندازه 6000 قلاب روی بدن خود داشته باشد.به گزارش نشنال جئوگرافیک ، در صورت خطر ، جوجه تیغی به داخل یک توپ می غلتد به طوری که بلورها کل منطقه بدن آنها را در بر می گیرد و از حیوان در برابر شکارچیان محافظت می کند. هنگامی که آنها در یک توپ قرار گرفتند ، باید ثابت بمانند. این افسانه است که آنها می توانند در حالی که به یک توپ پیچ خورده اند ، غلت بزنند.

اندازه
بیشتر جوجه تیغی ها می توانند در دست یک بزرگسال قرار بگیرند. مطابق باغ وحش سان دیگو ، اندازه آنها از 4 تا 12 اینچ (10 تا 30 سانتی متر) است. وزن آنها به طور معمول از 5 تا 56 اونس (155 تا 1،584 گرم) بسته به نوع گونه وزن دارد.

زیستگاه
به گزارش نشنال جئوگرافیک ، خارپشت ها را می توان در اروپا ، آسیا ، آفریقا و نیوزیلند یافت. آنها می توانند در طیف وسیعی از زیستگاه ها ، از جمله دشت های ساوانا ، جنگل ها ، بیابان ها ، مناطق باتلاقی و باغ های حومه زندگی کنند.خانه های خارپشت معمولاً سوراخ و آشیانه ای هستند که خودشان می سازند. بر اساس باغ وحش سان دیگو عمق سوراخ های جوجه تیغی می تواند تا 20 اینچ (50 سانتی متر) باشد و لانه ها از برگ ، شاخه و سایر گیاهان ساخته می شوند. گاهی اوقات ، جوجه تیغی سوراخ هایی را که حیوانات دیگر پشت سر گذاشته اند یا در بین سنگ ها لانه می کنند ، تصاحب می کنند.

عادت ها
جوجه تیغی موجوداتی منزوی است که خواب بزرگ است و می تواند تا 18 ساعت در روز بخوابد. آنها همچنین شبانه هستند ، به این معنی که آنها در طول روز می خوابند. این می تواند آنها را برای حیوان خانگی که در طی ساعات روز حیوان خانگی فعال و نامناسب است انتخاب نادرست کند.آنها علاوه بر اینکه فقط استراحت می کنند ، از خواب برای محافظت در برابر آب و هوای شدید استفاده می کنند. خارپشت ها در آب و هوای سرد به خواب زمستانی می پردازند و آنها در زمان گرما و خشکسالی در بیابان ها می خوابند. به این روند خوابیدن در هنگام گرما و خشکسالی جشنواره می گویند. به گزارش نشنال جئوگرافیک ، در مناطقی که آب و هوای بسیار شدید وجود ندارد ، جوجه تیغی فعال است و چرخه خواب طبیعی دارد.

رژیم غذایی
به گزارش نشنال جئوگرافیک ، جوجه تیغی به دلیل نحوه غذا خوردن نامگذاری شده است. آنها زیر پرچین ها و سایر پوشش های گیاهی ریشه می دهند و صداهای خروپف را مانند گراز ایجاد می کنند. در طی این فعالیت ، آنها وعده های غذایی میوه ، قارچ ، هزارپا ، حشرات ، حلزون ، کرم ، موش ، قورباغه ، تخم مرغ ، پرندگان ، قورباغه ها ، خزندگان ، ریشه ها و مارها را پیدا می کنند. طبق AWF ، جوجه تیغی ها فقط در یک شب می توانند یک سوم از وزن بدن خود را بخورند.

فرزندان
خارپشت ها پس از چهار تا شش هفته حاملگی فقط یک بار در سال زایمان می کنند. بسترهای آنها معمولاً همزمان از چهار تا هفت جوان است. وزن هر جوجه تیغی کوچک ، هوگلت یا خوکچه ، هنگام تولد کمتر از 1 اونس (3 تا 25 گرم) وزن دارد.به طور معمول ، مادر از بچه خوک های خود در برابر شکارچیان محافظت می کند زیرا حتی پدر ممکن است سعی کند خردسالان را بخورد. گاهی اوقات ، اگر لانه آشفته شود ، مادر حتی ممکن است درنده شود و خردسال خود را بخورد.پس از چهار تا هفت هفته ، بچه خوکها به تنهایی خودشان هستند. به گفته باغ وحش سن دیگو ، در نه تا 11 ماهگی آنها کاملاً بالغ هستند و سه تا هشت سال در طبیعت یا تا 10 سال در اسارت زندگی می کنند.